Silnik rozrusznika jest najważniejszym elementem elektrycznym w skuterze. Włącza on przekładnię pierścieniową zamontowaną do koła zamachowego, która uruchamia silnik. W związku z tym istotne jest, aby utrzymać rozrusznik w dobrym stanie technicznym, w przeciwnym razie możesz stanąć w obliczu ogromnego rachunku za naprawę.
Istnieją dwa główne obwody, które łączą się z rozrusznikiem: Obwód wysokiego prądu i obwód niskiego prądu. Obwód wysokoprądowy składa się z grubych przewodów, które biegną od akumulatora do dodatniego bieguna akumulatora i przekaźnika rozrusznika, podczas gdy obwód niskoprądowy wykorzystuje mniejsze przewody.
Obwód wysokoprądowy przenosi bardzo duży prąd potrzebny do włączenia silnika. Obwód ten składa się z przewodów o przekroju od 6 do 8, które łączą dodatni biegun akumulatora z przekaźnikiem rozrusznika, oraz z przewodów o dużym przekroju, które biegną od przekaźnika do silnika rozrusznika.
Gdy przekaźnik rozrusznika jest aktywowany, pole elektromagnetyczne zamyka styki wysokoprądowe i kończy obwód wysokoprądowy, a gdy obwód niskoprądowy jest otwarty, otwiera styki wysokoprądowe ponownie, aby umożliwić działanie silnika rozruchowego. Wszystko to jest kontrolowane przez solenoid rozrusznika (normalnie brązowy w skuterach Piaggio) i może być obsługiwane przez przycisk rozrusznika lub przełącznik świateł hamowania.
Po otwarciu cewki istnieje szereg testów, które można wykonać, aby upewnić się, że cewka rozrusznika działa prawidłowo.
Po pierwsze musisz się upewnić, że cienki czarny przewód, który biegnie do przekaźnika rozrusznika jest na stałe podłączony do masy. Znajdziesz go z tyłu motoroweru, czasami za lewym tylnym panelem.
Jeśli ten przewód nie jest podłączony do masy to przekaźnik rozrusznika nie będzie działał prawidłowo i należy go wymienić.
W niektórych przypadkach możliwe jest wyjęcie cewki rozrusznika bez demontażu przekaźnika. Tak jest zazwyczaj w przypadku prostych modeli, ale bardziej skomplikowane modele będą wymagały usunięcia przekaźnika. Możesz skonsultować się w tej sprawie z podręcznikiem Haynesa, ponieważ niektóre modele są stosunkowo łatwe do usunięcia, a inne będą wymagały kluczy lub nawet wymiany bezpieczników!
Będziesz musiał również odłączyć zielony/czarny przewód od przekaźnika rozrusznika. Znajduje się on zazwyczaj w pobliżu zacisku -ve akumulatora i będzie oznaczony zielonym paskiem lub innym oznaczeniem.
Następnie ponownie podłącz zielony/czarny przewód od przekaźnika rozrusznika do żarówki testowej i pozostaw jedną stronę żarówki odłączoną. Jeśli żarówka świeci po pociągnięciu dźwigni hamulca i naciśnięciu przycisku rozrusznika oznacza to, że obwód niskoprądowy działa prawidłowo. Jeśli żarówka nie świeci się po pociągnięciu dźwigni hamulca i naciśnięciu przycisku oznacza to, że przekaźnik rozrusznika jest uszkodzony i należy go wymienić.
Po sprawdzeniu obwodów wysokiego i niskiego prądu można zdecydować, czy cewka rozrusznika jest uszkodzona, czy nie. Jeśli cewka jest uszkodzona, należy ją jak najszybciej wymienić!
Podobne tematy