Dodawanie obwodów w samochodzie wymaga zastosowania odpowiedniego typu przewodów i bezpieczników. Użycie właściwego bezpiecznika przy odpowiednim poziomie amperów jest kluczowe. Im wyższy amperaż, tym większe prawdopodobieństwo spalenia przewodu, a nawet spowodowania pożaru elektrycznego. Jeśli nie jesteś pewien, jaki wybrać, zapoznaj się z instrukcją obsługi.
Najlepszym sposobem na uzyskanie solidnego połączenia jest użycie “zaciskanego” w linii “electric butt splice” i narzędzia do zaciskania. Dodatkowo, przewód, którego używasz powinien być izolowany rurką termokurczliwą. Dobrze jest również użyć multimetru do sprawdzenia napięcia i natężenia. W miarę możliwości powinien on być ustawiony na 20V DC.
Jednym z najwcześniejszych sposobów na określenie, które z przewodów Twojego samochodu działa nieprawidłowo, jest podłączenie bezpiecznika do konkretnego przewodu. Większość samochodów posiada skrzynkę bezpieczników umieszczoną pod maską. Skrzynka bezpieczników powinna być zainstalowana w bezpiecznym miejscu. Powinna być zamontowana za pomocą wodoodpornego wspornika. Powinieneś również upewnić się, że skrzynka spełnia wymagania Twojego pojazdu. Niektóre nowoczesne pojazdy mają więcej niż jedną skrzynkę bezpieczników.
Głównym celem bezpiecznika jest ochrona okablowania. Jeśli przewód zostanie zwarty do ziemi, zostanie przepalony, ale jeśli przewód jest skręcony do stanowczości, trudno będzie go zwaracać. Jest to tak samo niebezpieczne jak posiadanie nieuziemionego przewodu. Aby temu zapobiec, kabel musi być prawidłowo zwymiarowany i skręcony.
W odpowiednich rękach bezpiecznik jest najlepszym rozwiązaniem. Często wystarczy jeden bezpiecznik, ale jeśli masz układ wieloobwodowy, będziesz potrzebował bezpiecznika dla każdego obwodu. Na przykład, rozrusznik może pobierać do kilkuset amperów i uruchomienie go z bezpiecznikiem o mniejszym natężeniu może nie zapewnić ochrony, której potrzebujesz. Uchwyt bezpiecznika powinien znajdować się w pobliżu źródła zasilania, ale powinien być podłączony do gniazda z dobrym obciążeniem.
Bezpiecznik to specjalny rodzaj przewodu, który jest wlutowany w samodzielne złącze. Przewodnikiem wewnątrz bezpiecznika jest rodzaj metalu, który ma temperaturę topnienia niższą niż sam przewód. Kiedy prąd przekracza wartość znamionową amperów bezpiecznika, metal w bezpieczniku pęka, uwalniając w ten sposób zawartą w nim energię.
Przepalony bezpiecznik może być kosztowny, więc jeśli Twój przepali się, będziesz chciał go wymienić. Aby to zrobić, musisz wiedzieć, gdzie znaleźć dobry bezpiecznik. Należy również znać schemat skrzynki bezpieczników samochodu. Jeśli nie masz dostępu do schematu, możesz również użyć multimetru do zmierzenia napięcia przepalonego bezpiecznika. Uzyskanie takiego samego amperażu jak przepalony bezpiecznik sprawi, że nie trzeba będzie wymieniać całego urządzenia.
Najważniejszą rzeczą do zapamiętania jest to, że powinieneś używać tylko odpowiedniego bezpiecznika dla swoich przewodów. Na przykład użycie bezpiecznika o wysokim natężeniu prądu spowoduje, że Twój akumulator wyczerpie się wcześniej niż powinien. Spowoduje to również awarię komponentów. Z tego powodu najlepiej jest stosować się do zaleceń producenta.
Podobne tematy